top of page
Sök
  • Skribentens bildLisa Jonsson

Varför jag föredrar vegansk mat

Tack och lov har Sverige mer och mer anammat den veganska tallriksmodellen. Många undersökningar visar ju att en köttbaserad diet är allt annat än bra för människokroppen. Visst, att äta kött ibland kanske inte är så farligt, men vad som oroar mig är när man äter kött till både frukost, lunch och middag.


I vår familj har vi 4 helt köttfria dagar. Det innebär att vi får mer utrymme för att utforska nya maträtter och man känner sig så oerhört mycket lättare efter en växtbaserad måltid kontra en köttbaserad, i mitt tycke.

När man ser på saken så är det egentligen ganska självklart: Varför ska vi människor båda förstöra vår planet och djurs liv för att få njutning? Jag tycker köttindustrin är skamlös på många sätt, ett exempel på detta är hur man framställer mjölk.


Visste du att man ser till att kon är konstant gravid, genom att tvångsinseminera henne, så att hon alltid ska ha mjölk i sina spenar? Vidrigt och hemskt!


För er som vill veta mer om hur köttindustrin faktiskt fungerar och hur mycket utsläpp och elände det för med sig, så rekommenderar jag verkligen filmen Cowspiracy.


14 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page