top of page
Sök
  • Skribentens bildLisa Jonsson

2 goda vegetariska recept!

Här vill jag presentera mitt underbart goda recept av Zucchini- och tomatgryta samt veganska hamburgare!

Busenkel, mättande och supersmarrig! Tillagas på ca 20 min. Servera gärna med ris, pasta eller bröd.


Du behöver:

2 zucchini 1 gul lök 3 msk olivolja Ett paket körsbärstomater 1 paket eko krossade tomater 2 msk tomatpuré 1 grönsaksbuljong 5 ägg Torkad basilika Timjan Paprikapulver Gurkmeja Svart peppar Chiliflingor 1 tsk salt

Gör så här:

1. Hacka lök och fräs i olivolja i en gryta eller djup stekpanna. 2. Häll örterna och kryddorna i grytan och blanda med löken. Låt det fräsa ca en minut. 3. Skär zucchini i medelstora tärningar och låt steka med löken i några minuter. 4. Dela körsbärstomaterna i halvor och blanda ner i grytan. Häll i de krossade tomaterna, tomatpuré, grönsaksbuljong, salt och peppar. 5. Blanda ihop och låt koka ca 15 min. Rör om då och då. (6. För de som vill få i sig mer protein kan man med en sked göra små "gropar" i grytan och knäcka i ett ägg i varje "grop" och tillaga äggen så länge man önskar)




Här är receptet för falafelburgare med cashew tzatziki:


Vegansk Cashew tzatziki:


1 näve Lättkrossade Cashewnötter 2,5 dl alpro sojayoghurt ½ gurka 1-2 vitlöksklyftor, finhackade salt, svartpeppar lite pressad citron lite olivolja

1. Riv gurkan grovt och pressa ur vattnet. 2. Blanda alla ingredienser förutom cashewnötterna och låt gärna tzatzikin stå och dra till sig innan servering. Kort innan du serverar så tillsätter du cashewnötterna i tzatzikin

Falafelburgare:

Salt 2 msk vetemjöl, el. maizena/potatismjöl för glutenfritt 4 msk vatten, 3-4 msk 2 msk tahini

1 nypa(or) kanel 8 dl kikärtor 1 knippa(en) färsk persilja 1 tsk paprikapulver 2 tsk koriander 2 tsk spiskummin 2 klyfta(or) vitlök

1 krm cayennepeppar 1 olja, att steka i Peppar

1. Använd en matberedare och mixa ingredienserna fram till att du har en välblandad och formbar smet som inte får bli för slät. 2. Forma 6 burgare som du sedan steker på medelhög värme så att du får en fin och jämn färg. Servera med tomat, sallad, lök och veganska tzatzikin


Jag är mycket intresserad av och tycker om att laga mat och även testa nya rätter. Jag brukar laga mat från grunden. Jag lagar mat både från recept jag själv kommit på hemma men också från andra delar av världen. Recept är inte riktigt min grej, jag brukar istället använ känsla vilket kan vara svårare att beskriva till andra. Jag hoppas kunna inspirera en och annan till matlagning. Tack för att ni läser min blogg!



25 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page